Is duurzaam communiceren een verdedigingsschild of is het een zwaard waarmee je ten strijde kunt trekken om markten te veroveren. Deze stelling stond centraal tijdens de workshop duurzaam communiceren die 26 oktober in de MPS-Green Corner werd georganiseerd als opmaat naar de Trade Fair deze week in Aalsmeer. Duurzaamheid kent vele aspecten en is daardoor een container waar consumenten en producenten een eigen invulling aan geven. Marjolein Baghuis *, één van de sprekers tijdens deze workshop, kijkt naar duurzaamheid vanuit vier aspecten: milieu, sociaal, goed bestuur en financiën. Als je naar deze vier onderwerpen kijkt, zijn ze niet voor iedereen en op elk moment even relevant. Daarom is het belangrijk om bij duurzaam communiceren, uit te gaan van de informatiebehoefte en kennisniveau van de doelgroep.

Wat is relevant voor wie en waarom. Aan de hand daarvan maak je keuzes. Als je duurzame onderwerpen communiceert, die op dat moment niet top of mind zijn, treft dat geen doel en reageert de markt daar niet positief op. Relevantie zorgt er voor dat je het juiste ‘zwaard’ kiest om bestaande en nieuwe markten te veroveren. Verdediging heb je altijd achter de hand, maar is in de meeste gevallen niet de beste manier om primair te communiceren.

Met het juiste ‘zwaard’ kun je de tuinbouwsector en jezelf duurzaam in de spotlight plaatsen, zonder dat je het verdedigingsmechanisme hoeft in te schakelen. Dat kun je natuurlijk alleen doen, dan ga je op de korte termijn misschien sneller, maar door het samen te doen kom je verder. Die gedachte zit ook achter het MPS-platform: www.volgjebloemofplant.nl. Een ‘zwaard’ voor de tuinbouwsector als geheel om zich duurzaam te presenteren in dit geval naar consumenten. Welk van de vier invalshoeken hierbij het belangrijkste is, is een uitdaging voor ons allemaal.

* Marjolein Baghuis ondersteunt bedrijven en andere organisaties bij duurzame communicatie en strategie, waaronder Tony Chocolonely. Vanuit haar eigen bureau Change in Context en schrijft ze blogs over het verduurzamen van de economie.