De Nederlandse roos in de schijnwerpers, lees meer...

roos

Is duurzaam communiceren een verdedigingsschild of is het een zwaard waarmee je ten strijde kunt trekken om markten te veroveren. Deze stelling stond centraal tijdens de workshop duurzaam communiceren die 26 oktober in de MPS-Green Corner werd georganiseerd als opmaat naar de Trade Fair deze week in Aalsmeer. Duurzaamheid kent vele aspecten en is daardoor een container waar consumenten en producenten een eigen invulling aan geven. Marjolein Baghuis *, één van de sprekers tijdens deze workshop, kijkt naar duurzaamheid vanuit vier aspecten: milieu, sociaal, goed bestuur en financiën. Als je naar deze vier onderwerpen kijkt, zijn ze niet voor iedereen en op elk moment even relevant. Daarom is het belangrijk om bij duurzaam communiceren, uit te gaan van de informatiebehoefte en kennisniveau van de doelgroep.

In de glastuinbouw is een duurzame revolutie gaande. Van energieslurper is de sector toonaangevend in energiebesparing geworden. Duurzaamheid is allang geen ver-van-mijn-bedshow meer voor telers. “Artsen pleiten voor paprika’s in plaats van pillen; groenten, bloemen en planten maken dat mensen gezonder en gelukkiger kunnen leven. Dat besef dringt steeds meer door”, zegt Geert van Oosterhout van brancheorganisatie LTO Glaskracht Nederland.